Jag rör mig fritt mellan olika konstellationer och befattningar inom en mängd olika projekt och samhällszoner. För att skapa en tydlig yttre struktur på mig själv har jag delat upp mig i tre konstnärliga verksamheter som alla tre på ett eller annat sätt samverkar.
FRILANS
Jag utför uppdrag inom projektledning, manusarbete, regiarbete och koreografi. Men främst driver jag egna projekt och visioner.
Jag dras till konstnärliga undersökningar där fokus ligger på själva scenkonstens tillblivelser och funktioner i mötet med platsen och publiken/deltagarna.
SCENKOMPANI MARIPOSA
Jag är konstnärlig ledare för MARIPOSA som främst arbetar med deltagarbaserad scenkonst för och med barn och unga. Sedan 2009 har jag haft förmånen att få jobba inom SKAPANDE SKOLA, inklusive särgrundskola, och de senaste åren även SKAPANDE FÖRSKOLA. Genom åren har jag har utvecklat en slags "nu-koreografi" där koreografiska grundverktyg förmedlas för att sedan ligga till grund för ett gemensamt undersökande och skapande tillsammans med eleverna/barnen.
För mer information om Scenkompani MARIPOSA: www.kompanimariposa.se
BEENHOUSE LJUD & RÖRELSER
Tillsammans med kompositören och musikern Mats Karlsson driver jag Beenhouse - ett fd. bönhus i en by utanför Hallstavik. Här kan artister och konstnärer från olika discipliner hyra in sig i under korta eller långa perioder för att arbeta ostört. Jag och Mats använder Beenhouse som vår replokal och inspelningsstudio och jag driver även konstnärliga projekt med och för barn och unga härifrån. Visionen är att Beenhouse studios skall bli en lokal knutpunkt där de residerande konstnärerna möter orten och orten de residerande konstnärerna. www.beenhouse.se
FRILANS
Jag utför uppdrag inom projektledning, manusarbete, regiarbete och koreografi. Men främst driver jag egna projekt och visioner.
Jag dras till konstnärliga undersökningar där fokus ligger på själva scenkonstens tillblivelser och funktioner i mötet med platsen och publiken/deltagarna.
SCENKOMPANI MARIPOSA
Jag är konstnärlig ledare för MARIPOSA som främst arbetar med deltagarbaserad scenkonst för och med barn och unga. Sedan 2009 har jag haft förmånen att få jobba inom SKAPANDE SKOLA, inklusive särgrundskola, och de senaste åren även SKAPANDE FÖRSKOLA. Genom åren har jag har utvecklat en slags "nu-koreografi" där koreografiska grundverktyg förmedlas för att sedan ligga till grund för ett gemensamt undersökande och skapande tillsammans med eleverna/barnen.
För mer information om Scenkompani MARIPOSA: www.kompanimariposa.se
BEENHOUSE LJUD & RÖRELSER
Tillsammans med kompositören och musikern Mats Karlsson driver jag Beenhouse - ett fd. bönhus i en by utanför Hallstavik. Här kan artister och konstnärer från olika discipliner hyra in sig i under korta eller långa perioder för att arbeta ostört. Jag och Mats använder Beenhouse som vår replokal och inspelningsstudio och jag driver även konstnärliga projekt med och för barn och unga härifrån. Visionen är att Beenhouse studios skall bli en lokal knutpunkt där de residerande konstnärerna möter orten och orten de residerande konstnärerna. www.beenhouse.se
ZON INTEGRAL
Lösa upp knutar.
Skapa fysisk dialog inom oss, emellan oss...och med omvärlden.
Jag har arbetat med rörelseinstruktion/handledning sedan 2004. Både regelbundet inom rehabiliteringssjukvården och genom olika workshops för yrkesgrupper såsom dansare, musiker, skådespelare och sångare.
Som rörelseinstruktör eller rörelsehandledare är det just rörelsen för mig som är i fokus. Hur fortplantar sig en rörelse genom en kropp och vidare ut i rummet och vidare ut i samhället? När jag handleder elever är min ambition att de skall finna ett effektivt och skonsamt rörelseflöde genom sin kropp oavsett om det gäller vardagssysslor, yrkesutövande rörelser såsom tex dans, sång, konstruktion, konstorsarbete. Att genom neurologisk diplomati göra kroppen trygg för att därefter ge den ovanliga och flera olika alternativ - olika rörelsevägar för att på sikt förkasta de som fungerar sämre och välja de som fungerar mer effektivt och logiskt just för de sysslor som skall utföras. För att förändringen skall bestå och fungera organiskt ( inte viljestyrt och mekaniskt) behöver insikter på det neurotiska planet förankras.
Jag använder verktyg från många olika rörelsemetoder men även koreografiska och dramaturgiska verktyg när jag jobbar med patienter, elever och olika yrkesgrupper. För att summera erfarenheterna jag använder brukar jag använda namnet ZON INTEGRAL. Med det vill jag sammanfatta en inställning som handlar om kroppen och dess rörelser men som faktiskt också går utanför kroppens rörelser - vidare ut i rummet och ut i samhället. Det handlar om insikten kring hur olika zoner "samtalar" med varandra och om vikten av dessa "interdependenta samtal". I en kropp är det uppenbart att kroppens olika zoner såsom center kontra extremiteter eller skelettal zon och vätskezon - kommunicerar med varandra, utbyter information - påverkas av varandra och integreras med varandra. När kroppens zoner inte är integrerade uppstår sjukdomar och stagnation. När integration stoppas, stoppas de "samtal" som är nödvändiga för ett sunt rörelseflöde.
Trauma, rädsla, stress och invanda ofördelaktiga normativa mönster kan sätta stopp för integration i kroppen såväl som i samhället.
Jag är utbildad inom Gyrotonic Expansion System, Hannah Somatics, Bones for Life - applied Feldenscrais, Pilates, Franklin Method
Body Mind Centering, Butoh, Release Teknik, Kathak
ARTIST TEACHING
Begreppet "artist teaching" har ingen riktigt bra motsvarighet i svenskan tycker jag. Konstnärsundervisning??? Eller så handlar det bara om att vi i Sverige inte har vant oss vid begreppet ännu. Behöver en lärare i en specifik konstyttring inte vara konstnär? Behöver en konstnär kunna vara en lärare? Det är möjligt att en lärare i dans inte behöver ha utforskat dans som konstyttring men det går inte att komma ifrån att undervisningen faktiskt då kan förlora dimensioner och endast förmedlas som en förutsägbar estetisk form. Att använda ordet reducering kanske är starkt. Men, jag har ganska ofta blivit förundrad över hur de estetiska ämnena undervisas utan konstnärlig ambition och metod d.v.s en applicerar teoretiska lärmetoder på, i grunden konstnärliga uttryck.
Jag vill dela konstnärliga processer. Det är det min undervisning går ut på. Med såväl, barn, unga som vuxna och pensionärer. Jag vet att konstnärliga processer är utmärkta, ja på många sätt överlägsna verktyg för att upptäcka den inneboende unika kreativiteten. Att gå utanför det givna - att tänka och göra i nya mönster, att bli avvikelsen i mönstret som skapar nya infallsvinklar och utvidgar mönstret till nya kombinationer.
Jag arbetar kontinuerligt med projekt i grundskolan. Jag ger även sporadiska workshops på olika konstnärliga institutioner och med grupper ur civilsamhället inom olika konstnärliga projekt.
Om du är intresserad av min pedagogik med barn och unga. Gå till www.kompanimariposa.se och läs mer om mina projekt i förskola och skola. Ring gärna så berättar jag mer!
Lösa upp knutar.
Skapa fysisk dialog inom oss, emellan oss...och med omvärlden.
Jag har arbetat med rörelseinstruktion/handledning sedan 2004. Både regelbundet inom rehabiliteringssjukvården och genom olika workshops för yrkesgrupper såsom dansare, musiker, skådespelare och sångare.
Som rörelseinstruktör eller rörelsehandledare är det just rörelsen för mig som är i fokus. Hur fortplantar sig en rörelse genom en kropp och vidare ut i rummet och vidare ut i samhället? När jag handleder elever är min ambition att de skall finna ett effektivt och skonsamt rörelseflöde genom sin kropp oavsett om det gäller vardagssysslor, yrkesutövande rörelser såsom tex dans, sång, konstruktion, konstorsarbete. Att genom neurologisk diplomati göra kroppen trygg för att därefter ge den ovanliga och flera olika alternativ - olika rörelsevägar för att på sikt förkasta de som fungerar sämre och välja de som fungerar mer effektivt och logiskt just för de sysslor som skall utföras. För att förändringen skall bestå och fungera organiskt ( inte viljestyrt och mekaniskt) behöver insikter på det neurotiska planet förankras.
Jag använder verktyg från många olika rörelsemetoder men även koreografiska och dramaturgiska verktyg när jag jobbar med patienter, elever och olika yrkesgrupper. För att summera erfarenheterna jag använder brukar jag använda namnet ZON INTEGRAL. Med det vill jag sammanfatta en inställning som handlar om kroppen och dess rörelser men som faktiskt också går utanför kroppens rörelser - vidare ut i rummet och ut i samhället. Det handlar om insikten kring hur olika zoner "samtalar" med varandra och om vikten av dessa "interdependenta samtal". I en kropp är det uppenbart att kroppens olika zoner såsom center kontra extremiteter eller skelettal zon och vätskezon - kommunicerar med varandra, utbyter information - påverkas av varandra och integreras med varandra. När kroppens zoner inte är integrerade uppstår sjukdomar och stagnation. När integration stoppas, stoppas de "samtal" som är nödvändiga för ett sunt rörelseflöde.
Trauma, rädsla, stress och invanda ofördelaktiga normativa mönster kan sätta stopp för integration i kroppen såväl som i samhället.
Jag är utbildad inom Gyrotonic Expansion System, Hannah Somatics, Bones for Life - applied Feldenscrais, Pilates, Franklin Method
Body Mind Centering, Butoh, Release Teknik, Kathak
ARTIST TEACHING
Begreppet "artist teaching" har ingen riktigt bra motsvarighet i svenskan tycker jag. Konstnärsundervisning??? Eller så handlar det bara om att vi i Sverige inte har vant oss vid begreppet ännu. Behöver en lärare i en specifik konstyttring inte vara konstnär? Behöver en konstnär kunna vara en lärare? Det är möjligt att en lärare i dans inte behöver ha utforskat dans som konstyttring men det går inte att komma ifrån att undervisningen faktiskt då kan förlora dimensioner och endast förmedlas som en förutsägbar estetisk form. Att använda ordet reducering kanske är starkt. Men, jag har ganska ofta blivit förundrad över hur de estetiska ämnena undervisas utan konstnärlig ambition och metod d.v.s en applicerar teoretiska lärmetoder på, i grunden konstnärliga uttryck.
Jag vill dela konstnärliga processer. Det är det min undervisning går ut på. Med såväl, barn, unga som vuxna och pensionärer. Jag vet att konstnärliga processer är utmärkta, ja på många sätt överlägsna verktyg för att upptäcka den inneboende unika kreativiteten. Att gå utanför det givna - att tänka och göra i nya mönster, att bli avvikelsen i mönstret som skapar nya infallsvinklar och utvidgar mönstret till nya kombinationer.
Jag arbetar kontinuerligt med projekt i grundskolan. Jag ger även sporadiska workshops på olika konstnärliga institutioner och med grupper ur civilsamhället inom olika konstnärliga projekt.
Om du är intresserad av min pedagogik med barn och unga. Gå till www.kompanimariposa.se och läs mer om mina projekt i förskola och skola. Ring gärna så berättar jag mer!