DIGITALA DANSBAD (2021)
Lambert & Lindström Lindhe Digitala Dansbad är en serie sinnliga rörelseupplevelser, framtagna av Helena Lambert och Sara Lindström Lindhe för elever, lärare och assistenter på anpassad skola. På en digital plattform får skolan tillgång till 28 inspirationsfilmer, handledningstexter och musik.
Till skolan får de även levererat två fysiska sinneslådor som består av papper, tyg och trådar i olika struktur och storlek. Konstnärerna finns tillgängliga för digitala handledningsmöten med lärarna under hela perioden då skolan jobbar med Dansbad. Idén till Dansbad uppstod i möte med lärare och elever på anpassad skola där materialen papper, tyg och trådar användes för att sätta kropp och fantasi i rörelse. Materialen papper, tyg och trådar är tacksamma att arbeta med då de bär på olika kvaliteter till ljud, taktil känsla, rörelse, färg och form. Materialen kan omformas till landskap, omsluta oss och förbinda oss med varandra i rytm, rörelse och utforskande. Idén till Digitala Dansbad uppstod som en konsekvens av covidpandemin men har bestått som ett projekt för anpassad skola även efter pandemin där lärarna och eleverna arbetar självständigt med ett konstnärligt material och träder in i ett gemensamt undersökande av rörelser, sinnen, fantasi och material. Digitala Dansbad ger goda möjligheter att utveckla samspelet och kontakten mellan pedagoger och elever samtidigt som det individuella utforskandet av kropp och material i samspel ges utrymme. Digitala dansbad utvecklades med SKAPANDE SKOLA-medel från Statens Kulturråd via Norrtälje och Östhammars kommun. Foto: Sara Lindström |